Sahabat Dunia&Akhirat

Jun 27, 2009

Jangan Bertanya Ttg Dzat ALLAH~

Bila ALLAH cakap DIA tidak bertempat maka terima je.. Bila ALLAH cakap DIA maha suci dari segala sesuatu maka terima je.. Bila ALLAH cakap DIA suci dari segala kekurangan maka terima je.. ALLAH itu Maha Sempurna.. Kesempurnaan ALLAH tiada tandingan..

Hadits Qudsi:
"Wahai Muhammad! Sesungguhnya ummatmu senantiasa bertanya "Apa ini? Apa itu? Sampai-sampai mereka mengatakan "Inilah ALLAH yg telah menciptakan makhluk,tetapi siapakah yg menciptakan ALLAH sendiri?"
(HQR Ahmad,Muslim dan Abu `Awanah yg bersumberkan dari Anas R.a)

Memang sifat ingin tahu itu baik dan bagus sekali untuk dipupuk dan dikembangkan sebaik-baiknya,Namuk hendaknya dibatasi sampai pada batas-batas yg dpt diselami dan dpt dicapai oleh akal manusia,bukan tentang Dzat Ilahi Yg Maha Esa. Apabila sudah sampai kepada hal ini,Kita sbagai orang mukmin,wajib menjauhinya dan menghentikan pertanyaan dan penyelidikan dan bertaka "Amantu billah"aku beriman dan percaya kepada ALLAH~

Dalam Hadits Nabi SAW pernah bersabda:
"Manusia senantiasa senang bertanya-tanya,sampai mengatakan "ALLAH telah menciptakan makhluk,siapa pula kiranya mencipata ALLAH?" Barangsiapa yg terkilas (Dalam hatinya) pertanyaan yg demikian hendaklah ia mengucapkan (Dengan sepenuh hati) "Aku beriman kepada ALLAH swt"
(H.R Muslim yg bersumberkan dari Abu Hurairah)

Hadits riwayat Ibnu Abbas R.a Nabi Saw bersabda:
"Berfikirlah tentang makhluk ALLAH dan jangan sekali-kali berfikir tentang Dazat ALLAH,kerana kalian tidak akan dpt mendunga-duga dengan sebenar-benarnya."
(H.R al-Ashbihani dan Abusy-Syaikh yg bersumber dari Ibnu Abbas)

"Dia tidak dpt dicapai oleh penglihatan mata,tetapi DIAlah yg melihat segala penglihatan dan DIA bersifat lemah lembut lagi Maha Mengetahui"
(Q.S 6 al-An`am :103)

Rujukan Koleksi Hadits Qudsi~

2 comments:

inas said...

nnti cerita lg kat sy...

Assiddiq said...

InsyaALLAH~