Sahabat Dunia&Akhirat

Jul 10, 2009

Kalimah TAUHID

Assalaamualaikum~

Sabda Nabi SAW;
"Barangsiapa yg mengucapkan "La ilaha Illallah" dengan ikhlas dari hatiny,niscaya ia masuk surga"
(Al-Hadits)
Sedikit perkongsian apa yg di belajar semalam dalam Kitab Iman Dan Kehidupan..
Kalimah tauhid merupakan kunci pembuka syurga yg dijadikan oleh ALLAH kepada HambaNya yg Soleh,Takwa,Iman dan Ikhlas.. Kalimah ini bukan hanya mengESAkan ALLAH sahaja.. Org kafir juga percaya Tuhan itu satu.. Cuma mereka menjelmakan tuhan mereka berbentuk gajah dan sebagainya.. Maha Suci ALLAH Dari segala sesuatu..


112. Al Ikhlash

4. "dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."

Orang bukan islam pula pergi ke tempat ibadah mereka.. Mereka kelihatan baik sekali.. Tetapi yg membezakannya adalah akidah.. Kalimah Tauhid bukan hanya mengEsakan ALLAH,tetapi takut,harap,bersandar,ikut,patuh,bermohon,yang memiliki kita,yg mentadbir kita,yg mengatur kita,yg menyusun kita.. DIA lah ALLAH yg Maha Sempurna yg layak di sembah dan Nabi Muhammad itulah ikutan kita.

Begitu pentingnya kalimah ini. Tidak Seperti ibadah lain iaitu solat fardhu,kita akan solat bila masuk waktunya.. begitu juga puasa,berpuasa apabila tiba masanya,haji dan juga zakat.. semuanya ada waktu tertentu tetapi AKIDAH kita,setiap saat,setiap masa kena mengadap PADA ALLAH,Mengabdikan diri pada ALLAH..Di dunia dan akhirat...

"Sesungguhnya orang2 mukmin adlh mereka yg apabila disebut nama Allah akan gementar hatinya, dan dibacakan ayat-ayatNya kpd mereka akan bertambah kuat imannya dan hanya kpd Allah mereka berserah.." [Al-Anfal: 2]

Mengucap KALIMAH SYAHADAH bukan sekadar ucapan di bibir.. tetapi hati tidak merasa gentar kepadaNya..Tidak merasai semua ini milikNya.. Tidak merasai kehambaan kita padaNya..Tidak merasai suka bila menyebutnya yakni cinta,kasih dan sayang padaNya..
Tidak terasa kerendahan diri padaNya..Tidak tunai apa yg diperintahNya...


17. Al Israa
81. Dan katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap." Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.

#Yg benar itu/hakikat semuanya Milik ALLAH~ .. dan segala yg ada pada kita pasti akan lenyap! Tiada satu pun milik kita#

Seperti kisah Nabi Yunus yg di telan ikan paus dengan Izin ALLAH,Perkara pertama Nabi Yunus ucap adalah
21. Al Anbiyaa

"Bahwa tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim."

#Kalimah Tauhid tiada tuhan selain ALLAH,yg patut ku bersandar berharap memohon.. Kenapa perlu melepaskan kecewa di tepi pantai? Bukankah ALLAH itu ada? Itulah..Nabi Yunus sedar akan kesilapannya lalu terus kembali kepada kalimah TAUHID.. Jiwa terangkat2 kepada ALLAH bila mengucapkannya.. Mengakui kesilapan kita..Begitulah... Kalimah Tauhid bukan sekadar ucapan di bibir..

P/s: Moga2 kita dalam rahmatNya sentiasa,Tiada lain dipinta kecuali redhaNya~




2 comments:

nz said...

bab tauhid.. kalau baca.. word by word.... mesti... mesti... terkedu.

Assiddiq said...

tu la.. mai la sini wak..belajar ngan guru sy..