Sahabat Dunia&Akhirat

Jul 13, 2009

Mengingati ALLAH

ALLAH berfirman dalam Hadits Qudsi:

"Wahai anak ADAM! Apabila engkau ingat pada-KU dalam keadaan sunyi sepi,AKU akan ingat pula kepadamu dalam keadaan sunyi sepi. Dan apabila engkau ingat kepadaKU di tengah khalayak ramai,AKU akan ingat pula kepadamu di tengah khalayak ramai yg lebih baik dari tempat engkau ingat kepada-KU"
(HQR Bazzar yg bersumberkan dari Ibnu Abbas R.A)

3. Ali 'Imran
41.Dan sebutlah (nama) Tuhanmu sebanyak-banyaknya serta bertasbihlah di waktu petang dan pagi hari."

7. Al A'raaf
205. Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.

18. Al Kahfi
24. kecuali (dengan menyebut): "Insya Allah"[879]. Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini."

73. Al Muzzammil
8. Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan.

2. Al Baqarah
198.Dan berdzikirlah (dengan menyebut) Allah sebagaimana yang ditunjukkan-Nya kepadamu; dan sesungguhnya kamu sebelum itu benar-benar termasuk orang-orang yang sesat.

203. Dan berdzikirlah (dengan menyebut) Allah dalam beberapa hari yang berbilang

"AKU sesuai dengan dugaan HambaKU kepada KU dan AKu bersama dengannya ketika ia ingat kepadaKU.Jika ia ingat kepadaKu di dalam hatinya,Aku pun ingat pula kepadanya di dalam hatiKU. Dan jika ia ingat kepadaKU dalam lingkungan khayalak ramai,niscaya AKU pun ingat kepadanya dalam lingkungan khalayak ramai yg lebih baik. Dan jika ia mendekat kepadaKU sejengkal,AKU pun mendekatkan pula kepadanya sehasta. Dan jika ia mendekat kepadaKU sehasta,Nescaya AKU mendekatkan kepadanya sedepa. Dan jika ia datang kepadaKU berjalan,maka AKU mendatanginya sambil berlari"37
(HQR Syaikhani dan Tirmidzi dari Abu Hurairah R.A.)

P/s: Mudah-mudahan kita semua termasuk orang yg selalu berzikir pada ALLAH..Amin





5 comments:

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

alhamdulillah..
dapat gak tau sesuatu..
maklumlah sy ni bkn dari sekolah agama.
jadi pengetahuan tu agak kurang..
terima kasih post entry ni..

Assiddiq said...

Alhamdulillah Nur.. Itulah.. Moga2 yg baik itu ALLAH redha dan yg xbaik itu ALLAH ampuni sy dan bimbing sy ke jalan yg slamat..~

nz said...

tasbih fatimah..

Acit said...

Ingat Allah dalam berjalan,duduk ,dalam baring dan dalam TIDUR kamu sentiasa selama-lama,istiqamah..maka nanti Allah akan ingatkan kamu sentias selama-lamanya.

Assiddiq said...

InsyaALLAH Acit.. Mudah-mudahan~