Sahabat Dunia&Akhirat

Aug 13, 2009

Apa itu H1N1?

Sedikit perkongsian kuliah maghrib disampaikan oleh Guruku..

H1N1=Cinta pada Dunia dan takut pada Mati

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; “Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi s.a.w. menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan”‘. Seorang sahabat bertanya, “Apakah wahan itu hai Rasulullah?” Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, “Cinta pada dunia dan takut pada mati”.

H.R. Abu Daud

Kuarantin(mengasingkan diri)

Kuarantin sepatutnya berkhalwat seorang diri zikrullah,ingat pada ALLAH,Istighfar,mengelak dari kemaksiatan dan hiburan berleluasa di luar sana. Menyucikan hati kita..Seperti Rasulullah berkhalwat di gua hira`.. Mencari ketenangan dari bermacam2 noda dan dosa berlaku di luar sana.. Hidup seperti zaman jahiliah..Nauzubillah.. Akhir zaman.. Akhir zaman..

Penutup Mulut

Papan iklan dan mana2 iklan menunjukkan bermcm2 langkah untuk mengelak dari virus wabak ini? Termasuk memakai penutup mulut? Tutup mulut tapi aurat terbuka?! Mcm mana tuh? Betul ke? Atau kita hanya mementingkan keselamatan dunia saja? Isk.. Sedih..Pilu..Hiba apa yg terjadi sekarang.. Tutup mulut tu patutnya elak bercakap dari mende2 keduniaan,mende2 yg tidak bermanfaat/Berbohong! Itu baru betul saudara-saudariku!


Langkah terakhir

Akhirnya langkah kita akan guna adalah solat hajat..Memohon padaNya bila guna bermcm2 cara x menjadi.. Bukan sy menolak solat hajat ini.. Tetapi solat hajat itu adalah sunat.. Yang WAJIB adalah ikut secara ISLAM yg sebenar! Kembali kepada ISLAM.. Itu yg sebetul2 nya.. Kita nak bermohon padaNya tp kita hidup pun langsung tidak berlandaskan KALIMAH TAUHID.. Sia2 ke tidak mcm tu? Sama2 lah fikir ya.. Nak solat hajat tu solat la..Mohon padaNya..lepas tu hidup hidup di landasan yg betul. Sepenuhnya ISLAM! Jangan buat suatu perkara sia2.. ALLAH dah ajar syarat2nya untuk jadi sebenar2 hambaNya.. ALLAH itu PENGURUS SEGALA MANUSIA..BUKAN MANUSIA YG MENGURUS MANUSIA,RAJA SEKALIAN MANUSIA.

p/s:Bila dapat musibah apa2..Kita akan usha pun dalam takwa padaNya,Ikhtiar pun dalam takwa padaNya dan Tawakkal dalam takwa padaNya..

11 comments:

^inas^ said...

mak aii besaqnya font..

mmmmm.. td kat surau lps isyak, ade solat hajat utk cegah h1n1.. sblm solat hajat tu ade gak tazkirah sikit psl h1n1 dan dlm doa akhirnya ade gak sebut ape2 yg awk tulis tu..

tp.. ape yg diperkatakan ni tak ramai yg masih peduli..

mmmmmmmmmmmmmm....

Assiddiq said...

Hehe..silap setting.. dah adjust je.. thanks.. Itulah dia.. sebenarnya adalah perlu kembali pada ISLAM..Hmm.. Moga2 kita dalam redhaNya sentiasa ya..:")

arnamee said...

insyaallah. terima kasih utk ni ;)

Assiddiq said...

Sama2.. :)

iqbalsyarie said...

betul tu.tepat sekali.Allah suruh kita islam secara keseluruhan.bukan ambik mana2 bahagian yg kita suka ajew.kan?
tahniah saudaraku.mantap perkongsiannya...

Assiddiq said...

Itulah.. Kembali kepada ISLAM.. Moga2..

arnamee said...

insyaallah, amin:)

Assiddiq said...

InsyaALLAH

~PakKaramu~ said...

Salam ramadan al mubarak

syahbandar87 said...

muga2 kita sdr akn kesilapan kita semua dan bertaubat..ada sbb Allah datangkan h1n1 kpd umat manusia akhir zaman ni

Blog Surau Al Amin Shah Alam Seksyen 18 بلوڬ سوراوالأمين شاه عالم سيكشن ١٨ said...

Salam...

saya setuju dengan penulis..
tapi kalau penulis nak tahu H1N1 ni kita juga yang mintak...

bila marah je kita kata "Babi kau" , "Babi betul" , "Babi!"...

betul tak ? setuju dengan saya...maafkan saya krn tulis mcmni...tp ini kenyataan...apapun blog penulis ni best...