Sahabat Dunia&Akhirat

May 23, 2009

ALLAH mengizinkan dalam KEMURKAAN

Kata guruku juga..
perkara yg paling ditakuti membuat sesuatu perkara itu ALLAH mengizin kan.. seperti berdoa,solat,bersedekah tetapi ALLAH tidak redha kerena tiada keakuan KEHAMBAAN dalam hati kita.. Seperti mencuri.. ALLAH mengizinkan(Maha suci ALLAH dari segala Kejahatan dan kekurangan) Tp dalam alquran sudah termaktub mencuri ni satu dosa dan dosa sudah tentu ALLAH tidak meredhai nya..Seperti solat.. ALLAH mengizinkan dan ALLAH memberitahu solat itu merupakan satu perintah dan mendapat ganjaran di syurga maka untuk mendapat redha MENGAKULAH segala perbuatan,hak milik kita dalam melakukan perkara itu adalah Milik ALLAH..Kita tiada dy dan upaya.. Yang penting kita perlu berkait dengan ALLAH dalam satu perkara.. Cuma segala kekurangan dibahasa kepada kita kerana kita HAMBA yg mengharap keredhaan DIA.. Maka berserah dirilah pada ALLAH.. Jangan guna AKAL.. tp Guna wahyu..
InsyaALLAH..

Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanaMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
-Terjemahan Qunut

2 comments:

nz said...

Yang penting kita perlu berkait dengan ALLAH dalam satu perkara.. Cuma segala kekurangan dibahasa kepada kita kerana kita HAMBA yg mengharap keredhaan DIA.. Maka berserah dirilah pada ALLAH.. Jangan guna AKAL.. tp Guna wahyu.. - dis one is for me... ;p

Assiddiq said...

Hmm.. Akidah.. Itu lah yg paling penting wk.. Setiap perkara sy belajar.. cepat2 sy kongsi sini.. takut xingat.. hehe