Sahabat Dunia&Akhirat

Jun 29, 2009

Berpegang pada (Agama) ALLAH

Allah berfirman dalam hadits Qudsi:

ALLAH telah memberikan wahyu kepada DAUD: "Demi keagunganKu setiap hamba yg menggantungkan diri kepadaKu tanpa bergantung kepada makhlukKu(Yg Ku ketahui dari niatnya) dan ditipu oleh siapa pun yg ada di langit dan bumi,pasti Aku beri jalan keluar baginya dari tipu muslihat itu. Dan setiap hamba yg mengantungkan diri kepada makhluq,tanpa bergantung kepadaKu(Yg Ku ketahui niatnya) Aku putuskan sumber rezekinya dari langit dan Aku tetapkan kehancurannya. Dan setiap hamba yg taat kepadaKu,Pasti Aku mengurniainya sebelum meminta kepadaKu dan aku mengabulkan sebelum berdoa kepadaKu serta mengampuninya sebelum minta ampunan kepadaKu."
(HQR Tamam,Ibnu `Asakir dan Dailami dari Abdurrahman bin Ka`ab bin Malik yg bersumberkan dari bapanya)

Ayat Alquran yg menguatkan isi Hadits itu ialah:-

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
3. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. "
(Q.S. 65 at-Thalaq 2-3)

Rujukan Buku Koleksi Hadits Qudsi~



0 comments: