Sahabat Dunia&Akhirat

Jun 29, 2009

Ujian ALLAH

fcffMenurut Hadits Qudsi:
ALLAH berfirman kepada MalaikatNya: "Pergilah kepada hambaKu. Lalu timpakan bermacam-macam ujian kepadanya kerana AKU mau mendengar suaranya".
(HQR Thabarani yg bersumberkan dari Abu Umamah R.a)

(Q.S. 29 al-Ankabut:2-3)
2. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
3. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

18. Al Kahfi

7. Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.
8. Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menjadikan (pula) apa yang di atasnya menjadi tanah rata lagi tandus.

21. Al Anbiyaa'

35. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.


"Demi ALLAH,Bukanlah kefakiran atau kemiskinan yg dikuatirkan atas kalian,akan tetapi justeru aku kuatir(kalau-kalau) kemewahan dunia yg kalian dapatkan sebagaimana telah diberikan kepada orang-orang sebelum kalian,lalu kalian bergelumang dalam kemewahan itu sehingga binasa,sebagaiana mereka bergelumang dan binasa pula."
(H.R Bukhari)

7 comments:

Ameen Muslim said...

salam,

dah lama tak bagi komen.
tertarik dgn hadith dan ayat2 quran ni.
tapi kalau saya tak silap hadith qudsi ni panjang, ada sambungan kan?
saya tak pasti...
walau apapun inilah cara kita nak selesaikan masalah - rujuk quran dan hadith.

wallahu 'alam

Assiddiq said...

wsalam.. terima kasih dengan komen tu..
maaf.. hadis ni mmg pendek.. amik betul2 dalam buku.. Moga yg baik itu ALLAH redha dan yg xbaik itu ALLAH bimbing dan ampuni kita~

iqbalsyarie said...

Terima kasih banyak..kdg2 sy selalu tak sedar yg sy sedang dinilai oleh Allah..huhu..terima kasih saudaraku..

Assiddiq said...
This comment has been removed by the author.
Assiddiq said...

Itulah.. Yg penting kembali kepada ALLAH..Terus kembali..jangan mengalah.. Jangan putus asa dari rahmatNya~

NuR said...

salam ziarah...

tertarik dgn entry anda..
secara tak langsung anda mengingatkan kami yg membaca blog anda ni tentang apa yg patut kami ingat dan patut buat..

syukran..

Assiddiq said...

Wsalam Nur. Alhamdulillah.. Itulah Aturan ALLAH.. Kita sebagai HamabaNya ni teruslah mengabdi pada SANG PENJADI IAITU ALLAH..Subhanallah~