Sahabat Dunia&Akhirat

Jul 20, 2009

Buat Baik Pun Kena Taubat?

Kata guruku..
"Bila buat jahat.. Taubat sekali je..
Bila buat baik taubatlah 1000x.."

Kesimpulannya Penerangan:-

Buat jahat taubat sekali
#Bukan bermaksud wat jahat ni taubat sekali tu je.. Umumnya tahu bila kita buat jahat insyaALLAH kita sedar akan kejahatan yg kita wat jahat tu.. Point penting KITA SEDAR(dgn petunjuk ALLAH) segala kejahatan kita lakukan tu satu dosa lantaran kita pun bertaubat kepada ALLAH bersungguh2 kerana kita menyedari kesilapan kita tu..

Buat baik taubat 1000x
#Berbeza yg td..Umumnya bila melakukan suatu perkara yg baik.. Terasa diri sudah tiada dosa dan semestinya mendapat pahala dan juga merasakan dengan kurdatnya sendiri membuat satu kebaikkan itu.. Point penting di sini..Bila kita buat baik.. KITA TIDAK MENYEDARI yg kita telah melakukan dosa hati seperti ujub,riak dan takabur yakni menjadikan amal ibadat menjadi sia2..lantaran itu.. kita lupa untuk bertaubat kepada ALLAH..Nauzubillah.. Maka perbanyakkanlah taubat bila melakukan satu kebaikan dengan IZIN DIA.. kerena apa yg kita inginkan ALLAH mengizinkan dan Meredhai kita.. Justeru kita masuk syurga dengan RAHMATNYA..

6 comments:

nz said...

Sesungguhnya sesiapa yang mencari kasih sayang Allah, carilah ia dengan taubat, sesiapa yang menjual dunia untuk mendapatkan akhirat janganlah lupakan taubat, kerana walaupun amal soleh berjaya dikumpulkan tidak mustahil dicemari hasutan syaitan - ni ayat utk diri sendiri sebenarnya...

Assiddiq said...

Alhamdulillah.. Amalkan taubat.. bersungguh2.. Dlm hati hadapkan pada ALLAH..Engkau tadbir kami..Engkau atur kami.. dan lagi.lagi.. hingga menghanyutkan kita dalam keagunganNya.. Mudah2an di redhaNya.. Mudah2an mati dalam bertaubat(menyucikan diri).. Alhamdulillah~

ZakiNawawi said...

Riak dan takabur memang x disedari.. betul kata2 anda, kita perlu sentiasa bertaubat.
sedangkan nabi Muhammad sendiri bertaubat 70x sehari

Assiddiq said...

Itulah sebenarnya.. Paling bahaya.. merasakan diri kita ni yg ada kuasa.. ada daya.. Nauzubillah.. Sentiasalah bertaubat..untuk dosa yg lepas dan akan datang..untuk yg di sedari dan tak sedar.. Sesungguhnya tiada dy melainkan pertolonganNya jua.. Ampununan Nya jua..

Anem Arnamee said...

salam.

benar. semuanya masih mengejar taqwa. :)

Assiddiq said...

wSALAM... Itulah yg ALLAH lihat..Takwa