Sahabat Dunia&Akhirat

Jul 17, 2009

Kita Adalah Pengembala

Imam adalah ibarat pengembala dan dialah yang akan bertanggung jawab terhadap gambalaannya (HR Muslim)

Dan juga hadits :

yang artinya :

Pemimpin manusia adalah pengurus rakyat dan dia akan dimintai pertanggungjawaban atas rakyat yang diurusnya (HR Muslim)

Demikian juga hadits Rasulullah :

Yang artinya :

”Tidak ada penguasaan (atas harta milik umum) kecuali bagi Allah dan RasulNya” (HR Abu Daud)

Kita Pemimpin/Khalifah

Kita menyuruh membuat kerja dalam keadaan bekerja juga bukan hanya sekadar mengarah dan langsung tidak membuat kerja. Menabur2kan janji manis UNTUK dunia DAN langsung tiada berkait pada akhirat seoalah2 kita ada kuasa membuat jaminan itu? Nauzubillah. Moga terhindar dari sfat sebegini. Sama2 lah membimbing diri sendiri dan sesama kita dari terhindar api neraka. Itulah dia pemimpin yg bertakwa. Disiplin dan yg lain2 ibadah akan wujud bila ada TAKWA. Bila ada akidah. Bila ada Iman. Bila ada Tauhid. Dengan izin ALLAH jua. Maka Bertakwalah pada ALLAH. Kerana sesungguhnya ALLAH itulah tempat kita kembali. Siapa lagi dapat memberi manfaat pada kita selainNya? Moga2 kita dalam bimbinganNya sentiasa.

10 comments:

NuR said...

salam

apa sahaja yg kita lakukan walaupun hal yg sebesar kuman akan disoal nanti... tanggungjawab juga amanah yg Allah turunkan utk menjadikan kita seorg hamba yg berdisiplin, sentiasa bersedia dan praktikal.

hanya pendapat..

Assiddiq said...

Wslam.. Ya Nur.. Itulah ALLAH.. Maha teliti aturanNya.. Semua MilikNya.. Yg penting sama2 saling ingat-mengingati.. Kita ni manusia juga.. xlepas dari dosa/lalai..melainkan petunjukNya.. Mcm mana petunjukNya? Itulah UrusanNya.. Allah kata jadi maka jadi..

NuR said...

assiddiq..

komen sy buatkan assiddiq terasa ke?
sy mohon maaf beribu-ribu lemon...
tak bermaksud sebegitu..

nmpknya sy kena lebih berhati-hati..
maaf sekali lagi..

=(

Assiddiq said...

Eh. Mana ada cikgu.. Sy terima. Sy xtrasa la. Cuma ubah apa yg sy cakap tu agar senang dfahami.. hehe.. :D
Bila sebut kita ni khalifah mmg kita ada tanggung jawab. Hati juga pemimpin. pemimpin gerak geri kita..~

NuR said...

oh ye ke..
aish.. malunya sy.
sib baik subjek pemahaman upsr dah lepas..
kalo tak, mesti tak dpt A..

:D

Assiddiq said...

Hoho..Ha a cikgu.. nasib dah lepas kan? :D

FdausAmad said...

Gua nak ajal lu dtg makan kenduri kat blog gua.Folo baca doa skali pun takpa.

Assiddiq said...

Okeh..InsyaALLAH

arnamee said...

salam.

sememangnya kita dalah khalifah:)

Assiddiq said...

Wsalam..Ya.. Kita Khalifah~ Hoho