Sahabat Dunia&Akhirat

Jul 13, 2009

Kurnia dan Paksa

Firman ALLAH dalam Hadith Qudsi:

"Wahai hamba-hamba-KU! Aku telah berikan kurnia kepada kalian dan Aku telah meminta hutang,pinjaman dari kalian. Barangsiapa yg teLah memberikan sesuatu kepadaKU dari apa yg telah AKU kurniakan itu dengan taat,nescaya Kusegerakan(membalasnya) dalam waktu singkat(dunia) dan Kusimpan baginya untuk waktu mendatang(akhirat). Tetapi barangsiapa Kuberikan itu secara paksa ,namun ia bersabar dan berusha dengan ikhlas kerana ALLAH,nescaya Kuwajibkan pemberian hadiah dan rahmatKU baginya,dan KUcatatkan bahawa termasuk org yg dpt petunjuk dan Kuperbolehkan dia mendapat nikmati pandangan kepadaKu."
(H.R Rafi`i dari Abu Hurairah R.A.)

Salam..
Tentu ada yg mengeluh"KENAPA LA AKU YG SOLAT NI BANYAK SANGAT JE DUGAAN DAN RINTANGAN.. ORG YG DERHAKA/XSOLAT PULAK MURAH JE REZEKI.. XDE PULAK DI TIMPA KESUSAHAN APA2 PUN"

Ketahuilah ALLAH memberi dugaan kepada hambaNya yg taat dengan bermacam2 ujian kerana telah meyimpan segala pembalasan kenikmatan tidak terperi di hari akhirat kelak. Bukan ALLAH menyeksa hambaNya,Tetapi menyekat/membantu dari hambaNya mendapat hisaban yg lama di hari akhirat kelak.. Itulah ALLAH.. Maha sempurna segala kasih sayangNya.. Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahhuakhbar~

"Bila engkau memandang segalanya dari TuhanMu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu, kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang DIA mahukan, kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya."

3 comments:

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

salam..

baru je tadi pelajar soalkan tentang hal ni bila ditanya solat subuh ke tak pagi tadi..
skrg lepas baca ni,
sy dah dpt info dan idea utk jelaskan pada dia esok..

syukran..

Assiddiq said...

Wsalam? Er? Alhamdulillah.. Maha sempurna Ilmu ALLAH.. Memberi melalui begini dan begitu..semuanya milikNya.. Dia menjadikannya..

Anem Arnamee said...

Salam.

betul3. ramai yang persoal demikian, sdgkan mereka berilmu utk diperjelaskan.

indah:)