Sahabat Dunia&Akhirat

Aug 12, 2009

DIA Tidak Dapat Dicapai Oleh Pandangan

ALLAH SWT. Berfirman dalam Hadis Qudsi kepada Nabi Musa:

Hai Musa! Engkau sekali-kali tidak akan dapat melihatKu. Sungguh,Makhluk hidup pasti mati melihatKu,Yang kering pasti mengering kontang,yang basah pasti bertaburan. Yang dapat melihatKu hanyalah penghuni syurga yang tidak akan mati pandangannya dan tidak akan hancur binasa tubuhnya.
(HQR al-Hakim yg bersumber dari Ibnu Abbas R.A.)

7. Al A`raaf
143. Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa: "Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau." Tuhan berfirman: "Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku, tapi lihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku." Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu[565], dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata: "Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman."

6.Al An`aam
103. Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang kelihatan; dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui

32. As Sajdah
17. Tak seorangpun mengetahui berbagai nikmat yang menanti, yang indah dipandang sebagai balasan bagi mereka, atas apa yang mereka kerjakan.

"Aku telah sediakan bagi hamba-hambaKU yg soleh,nikmat-nikmat dan kesenangan yg tidak pernah terlihat oleh oandangan mata,tdak pernah terdengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas di dalam hati manusia."
(HQR Ahmad dan Syaikhani)

75. Al Qiyaamah
22. Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri.
23. Kepada Tuhannyalah mereka melihat.

P/S: Semoga ALLAH mengkurniakan kepada kira rasa cinta kepadaNya,melimpahkan redha serta cintaNya di dunia serta nikmat memandang kepadaNya pada hari qiamat kelak,Amin Ya Rabbal `Alamin.

4 comments:

Anem Arnamee said...

Salam ziarah.

cinta datang dari hati.
semoga ALLAH beri kita ruang utk memberi rasa cinta padaNYA sungguh2.insyaallah:)

Assiddiq said...

Wsalam.. InsyaALLAH.. Mudah-mudahan..

Anem Arnamee said...

amin:)

Assiddiq said...

Amin~