Sahabat Dunia&Akhirat

Aug 26, 2009

Nilai Puasa

Rasulullah SAW dalam meriwayatkan Hadits Qudsi menyatakan bahawa ALLAH SWT Berfirman:-

"Semua amal perbuatan Bani Adam menyangkut dirinya peribadi,kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu dan kerana itu Akulah yg langsung membalasnya. Puasa itu ibarat perisai. Pada hari melaksanakan puasa mengucapkan kata-kata kotor,tidak sopan dan tidak enak didengar dan jangan pula hingar-bingar bertengkar. Jika di antara kalian memakinya atay mengajak berkelahi,hendaknya katakan kepadanya: " Sy sedang bepuasa."
Selanjutnya Nabi SAW bersabda: "Demi ALLAH yg diri Muhammad dalam kekuasaanNya,sesungguhnya bau busuk mulut org berpuasa lebih wangi di sisi ALLAH 73)dari bau kasturi". Dan bagi orang berpuasa kegembiraan,gembira ketika berbuka puasa kerana sampai waktunya dan gembira ketika kelak menemui RabNya kerana menerima pahala puasanya.
(HQR Syaikhani,Nasa`i dan Ibnu Hibban yg bersumberkan Abu Hurairah)

#Semua amal ibadah dan perbuatan taat mempunyai pahala dan ganjaran tertentu dan terbatas,yang akan diterima oleh org itu sesuai dengan amalnya.

#Adapun puasa yg dilakukan dengan ikhlas menurut tuntutan syara` pahalanya yg besar langsung dari kurnia dan rahmatNya yg Maha Pemurah lagi Penyanyang."

Hadis di atas termasuk untuk melaksanakan adab dan tatacara berpuasa yg ikhlas dan bernilai tinggi:
i) Memelihara lidah dan anggota badan lainnya dari perbuatan yg tidak manfaat

ii)Menjaga diri jangan sampai terlibat dalam satu pertengkaran apalagi perkelahian.

"Satu kebajikan(dibalas) menjadi sepuluh ganda sedang kejahatan dibalas seimbang dengan dosanya atau Kuampuni sama sekali meskipun dia menghadap AKU dengan kesalahan-kesalahan hampir sebesar bumi. Barangsiapa merencakan hendak melaksanakan satu kebajikan ettapi belum dikerjakannya akan dicatat(oleh malaikat) bagi nya satu kebajikan. Dan barangsiapa merencana hendak melakukan satu kejahatan tapi belum dikerjakkannya tidaklah dicatatkan baginya sedikitpun(yg dianggap sebagai dosa). Dan Barangsiapa yg mendekatkan diri kepadaKU sejengkal,AKU akan mendekat kepadanya sehasta. Dan barangsiapa yg mendekatkan dirinya kepadaKu sehasta,Aku akan mendekat kepadanya sedepa."
(HQR Thabrani yg bersumber dari Abu Dzar)

"Barangsiapa yg tidak mau meninggalkan perkataan palsu dan perbuatan palsu,ALLAH tidak akan memperdulikan amal perbuatan ketika meninggalkan makan minumnya(puasa)."
(H.R Ahmad bin Hambal,Bukhari,Abu Daud Tarmidzi dan Ibnu Majah yg bersumberkan Abu Hurairah)

"Bukanlah org berpuasa itu itu hanya berpuasa dari makan dan minum saja,tetapi juga dari omong-omong kosong dan kotor. Jika ada yg memaki-makimu atau berbuat kurang ajar padamu,ucapkanlah aku sedang berpuasa,sungguh aku sedang berpuasa."
(Al-Hadist)

"Banyak org yg berpuasa yg tidak dpt bagian(pahala) hanyalah lapar belaka dan banyak pula org berjaga malam(untuk solat dan zikir) yg tidak dapatkan bahagian(pahala) dari berjaganya itu kecuali hanyalah(kelelahan) berjaga-jaga itu saja."
(Hadits riwayat Ibnu Majah yg bersumber dari Abu Hurairah R.A.)

"Apabila sudah masuk bulan Ramadhan,Dibukankan semua pintu syurga,ditutup rapatlah semua pintu neraka dan di belenggu semua syaitan"
(Al-Hadist)

"Barangsiapa yg melakukan puasa di bulan Ramadhan semata-mata kerana iman dan mengharapkan redha ALLAH,Diampuni dosa-dosanya yg telah lalu. Dan barangsiapa yg bangun malam(untuk solat dan zikir) pada malam Qadar semata-mata kerana iman dan mengharap redha ALLAH,Nescaya diampuni dosa-dosanya yg telah lalu."
(Al-Hadist)

"Apabila telah tiba permulaan bulan Ramadhan dibelunggu lah semua syaitan dan iblis yg nakal-nakal,ditutup rapatlah pintu neraka tidak satu pun yg dibuka. Dan dibuka semua pintu surga,tidak satu pun yg ditutup serta diumumkan; "Wahai orang-orang yg suka melakukan kebajikan mengadaplah........ Wahai orang yg suka melakukan kejahatan dipersilakan mundur." ALLAH menetapkan pembebasan orang-orang dari nereka selama sebulan Ramadhan yg dilakukan pada tiap-tiap malam selama bulan Ramadhan."
(Al-Hadist)

"Alangkah kecewanya orang yg sejak tiba bulan Ramadhan hingga bulan tidak diberi ampunan."
(Al-Hadist)

p/s:Marilah kita sering berdoa semoga dikurniai taufik dan kekuatan lahir batin untuk melaksanakan ibadah puasa dengan hati tulus ikhlas dan taubat yg benar..Amin

2 comments:

yoro okino said...

selamat berpuasa..
nikmati laa bulan mulia nie

Assiddiq said...

Selamat berpuasa juga..InsyaALLAH.. Sama2 nikmati bersama..